








Opvallen bij de Amsterdammers: het nut van lichtmastreclame
Hoe vang je als bedrijf de aandacht van Amsterdammers of toeristen die zich er bevinden? Dat is een strijd die veel bedrijven met elkaar en met zichzelf voeren om klanten te krijgen. Marketing speelt daarbij natuurlijk een belangrijke rol. Niet alleen in de digitale wereld, maar ook in de fysieke omgeving, bijvoorbeeld in de vorm van lichtmastreclame.
Een voorbeeld van bedrijf dat daar profijt bij heeft gehad is Nr.1 Rental Bike Amsterdam, dat zich in het hartje van de Jordaan bevindt. Door te adverteren langs druk bezochte straten in de buurt wijzen ze potentiële klanten de weg naar hun zaak. Ook het Hard Rock Café profiteerde van lichtmastreclame en haalde er 20 tot 25 procent meer bezoekers mee in huis, terwijl de horecagelegenheid niet zo gemakkelijk te vinden is. Dat geeft maar aan dat lichtmastreclame nut heet in Amsterdam. We vertellen er meer over.
Lichtmastreclame versus andere vormen van buitenreclame
Buitenreclame is een meer traditionele vorm van reclame maken die nog steeds heel relevant is. Je ziet het dan ook nog steeds overal, van grote billboards langs de snelweg tot advertenties in bushokjes. Maar wat je ook veel ziet, hoewel je er misschien niet zo bewust van bent, is lichtmastreclame. Dit is vaak betaalbaarder dan grote billboards.
Met een relatief beperkt budget, kun je op meerdere locaties in Amsterdam adverteren en passanten bereiken. Dag en dacht is je reclame zichtbaar, om zo meermaals gezien te worden, want herhaling zorgt voor herkenning. Als je een slimme campagne wilt hebben, volg je de stroom van verkeer en voetgangers door op meerdere drukke punten in de stad te adverteren. Dat lukt je met billboards bijvoorbeeld doorgaans niet, omdat die campagnes vaak niet zo schaalbaar zijn.
Hoe kies je de beste locaties voor lichtmastreclame?
Locatie is natuurlijk alles als het op buitenreclame aankomt, en dat geldt zeker ook voor lichtmastreclame. Daarom is het belangrijk om te weten wat de plaatsen zijn waar veel mensen samenkomen. Hoe meer mensen je boodschap zien, hoe groter de impact immers. Houd daarbij wel in het achterhoofd wie je doelgroep precies is en kies de locaties uit op plaatsen waar juist die mensen zich bevinden. Je wilt immers wel de mensen bereiken die ook daadwerkelijk iets hebben aan jouw diensten of producten. Denk ook aan momenten waarop de relevantie juist extra drukbezocht of dunbevolkt zijn. In dat eerste geval kun je profiteren door precies dan te adverteren, in het tweede geval kun je het geld beter in de zak houden en wachten tot een beter moment.
Samenwerking met gemeenten voor effectieve lichtmastreclame
Je kunt echter niet zomaar lichtmastreclame of andere vormen van buitenreclame plaatsen in Amsterdam. De lokale overheid heeft een beleid voor waar en hoe reclame geplaatst mag worden. Zo probeert men de balans te bewaren tussen commerciële belangen en het straatbeeld. Dat houdt bijvoorbeeld in dat een vergunning noodzakelijk is en dat niet elke lantaarnpaal zomaar gebruikt mag worden voor lichtmastreclame. Ook mag het geen gevaar vormen voor weggebruikers of op een of andere manier de omgeving verstoren. Informeer daarom bij de gemeente of schakel een gespecialiseerd bedrijf voor reclame in Amsterdam in. Zo kan jouw lichtmastreclamecampagne zonder tegenwerking worden uitgevoerd.
Hoelang duurt een succesvolle lichtmastreclamecampagne?
Een lichtmastreclamecampagne wordt vaak effectief als je hem een tijdje laat draaien en dat dan op een strategisch goed gekozen moment doet. In dat geval is het aan te reden om de campagne in ieder geval vier tot zes weken aan te houden. Zo ontstaat er meer dan genoeg kans op het meermaals zien van jouw reclame door dezelfde mensen in je doelgroep, waardoor de kans groter wordt dat de boodschap blijft hangen en uiteindelijk tot actie leidt. Je kunt overigens overwegen om je campagne op te splitsen in fases. Zo kun je een eerste fase gebruiken om aandacht te trekken en in een latere fase de campagne veranderen om meer focus te leggen op specifieke acties of aanbiedingen.
Zeker als je mikt op een lokale doelgroep, is buitenreclame en in het bijzonder lichtmastreclame een uitstekend middel om de mensen te bereiken die je wilt bereiken. Vaak is het echter wel aan te raden om op meerdere verschillende manieren aan marketing te doen. In deze digitale wereld ontkom je er bijna niet aan om ook online aanwezig te zijn en reclame te maken. Een combinatie van online marketing met lichtmastreclame kan een prima manier om je doelen te bereiken.